پیچ و رولپلاک نما

پیچ و رولپلاک نما

پیچ و رولپلاک نما از مهم ترین خدماتی است که در گروه کفسابی ۲۰ انجام می‌شود .

در نگاه اول اولین ارتباطی که افراد با ساختمان برقرار میکنند نمای ساختمان میباشد.

نمای هر ساختمان زیبایی و جذابیت آن نما را به نمایش میگذارد، حتی در خرید و فروش خانه نیز شاید بعد از طراحی داخلی دومین گزینه ای که مورد توجه قرار میگیرد، نمای ساختمان میباشد.

در برج ها و ساختمان های مرتفع برای جلوگیری از حوادث جانی یا مالی و جلوگیری از سقوط و افتادن سنگ نما از پیچ و رولپلاک میکنند و با این روش سنگ ها را مهار میکنند.

اکثر نماهای ساختمان آسیب پذیر میباشند و به مرور زمان دچار مشکل خواهند شد و خطرات جانی زیادی را برای عابرین پیاده و ساکنین ساختمان بوجود می آورد، در این زمان است که پیچ رولپلاک نما به چشم خواهد آمد.

در کل پیچ رولپلاک نما به عنوان یک بند برای نمای ساختمان استفاده میشود.

پیچ از جنس گالوانیزه و طول آن ۶ سانتی متر میباشد.

جنس رولپلاک آن از پلاستیک یا فیبر میباشد و بدون پیچ قادر به تحمل هیچ وزنی نمیباشد.

پیچ رولپلاک کردن نمای ساختمان میتواند در کنار نماشویی با نانو ایمنی و ماندگاری و زیبایی را برای نمای ساختمان شما به همراه داشته باشد.

پیچ و رولپلاک نما

پیچ و رولپلاک نما و پیش نیازهای آن

اولین موردی که باید قبل از پیچ رولپلاک نمای ساختمان مورد بررسی قرار بگیرد، جنس و رنگ سنگ استفاده شده میباشد. این بررسی شامل قطر سنگ، ابعاد سنگ و رگه های سنگ است، همچنین طریقه کارگذاری سنگ یا سنگ کاری نمای ساختمان باید بررسی شود.

نکته دیگر جنس دیواری که نما روی آن کار شده است نیز در استحکام سنگ نما تاثیر دارد.

بعد از بررسی موارد ذکر شده، ابزار مورد نیاز و گروه متخصص برای ایمن سازی نمای ساختمان بکار گرفته میشوند.

باید توجه داشت که اگر نکات بالا رعایت نشوند باعث آسیب رساندن به نمای ساختمان توسط تنش های غیر مجاز توسط دلر، هیلتی و… و ریزش زودتر نمای ساختمان میشود؛ در نتیجه این کار باید توسط افراد با تجربه و کارآزموده انجام شود.

در اثر اجرای پیچ رولپلاک بروی سنگ نمای ساختمان لکه هایی نمایان میشوند که این لکه ها با بتونه ای همرنگ سنگ برطرف میشود و باعث میشود لکه ها دیده نشوند.

نحوه انجام پیچ و رولپلاک نما

به طور معمول در هر ۵۰ سانتی متر یک پیچ رولپلاک نصب میکنند.

اگر عرض نمای ساختمان کمتر از ۵۰ سانتی متر بود بروی هر پلاک دو پیچ میزنند.

در نماهایی که عرض سنگ آنها کمتر از ۱۰ سانتی متر میباشد مانند مواردی شامل ستون ها یا قاب پنجره ها برا جلوگیری از لق شدن ، ابتدا با یک دریل سنگ را سوراخ میکنند تا به بتن پشت آن برسند سپس با یک دریل چکشی با دقت بتن پشت آن را سوراخ میکنند و آن را پیچ رولپلاک میکنند تا محکم شود، سپس جای سوراخ را با بتونه همرنگ سنگ پر میکنند تا نمای ساختمان زیبایی خود را حفظ کند.

اگر قسمتی از نمای ساختمان ریزش کرده بود برای پیچ رولپلاک کردن آن قسمت و استحکام آن به صورت زیر عمل میکنند:

در ابتدا قسمتی که سنگ آن ریزش کرده را از گرد و خاک و تمام نخاله های بجا مانده از قبل را تمیز میکنیم، سپس پشت سنگی که قرار است جایگزین شود را با ابزاری بنام سنگ فرز شیار میزنیم و داخل شیار را با چسب های مخصوص سرامیک، سیمان سفید و پودر سنگ پر میکنیم و در محل مورد نظر نصب میکنیم و برای اطمینان از یک پیچ ۸ سانتی متری برای استحکام آن استفاده میکنیم.

در پایان با استفاده از چسب های مخصوص و پودر سنگ شیارهای اطراف سنگ را پر میکنند تا مانع از نفوذ آب به پشت سنگ شود و سنگ را با پیچ رولپلاک محکم میکنیم.

سوالات متداول

پیچ و رولپلاک نما چه زمان باید انجام شود؟

بطور کلی در ۳ حالت انجام میشود:

  1. حالت اول زمانی که سنگ نما به مرور زمان شل شده و امکان ریزش آنها وجود دارد و برای جلوگیری از اتفاق های ناگوار عمل پیچ رولپلاک نما انجام میشود.
  2. حالت دوم زمانی است که قسمتی از نمای ساختمان ریزش کرده و یا تخریب شده است،در این زمان برای جلوگیری از خرابی یا ریزش بقیه نمای ساختمان پیچ رولپلاک نما را انجام میدهند.
  3. حالت سوم زمانی است که کارفرما بعد از سنگ کاری ساختمان یا بعد از مدتی تصمیم میگیرد پیچ رولپلاک نما را انجام دهد.

مراحل پیچ و رولپلاک نما به چه شکل است؟

مراحل پیچ و رولپلاک نما به این صورت است که بعد از اعزام تیم کاری متخصص توسط شرکت به محل مورد نظر بررسی های لازمه توسط کارشناس انجام میشود و برآورد هزینه میکند.

تعداد پیچ رولپلاک مورد نیاز به طوری حدودی تعیین میشود و بعد از توافق طرفین عملیات پیچ رولپلاک نمای ساختمان شروع میشود.

پیچ رولپلاک نما در دو حالت انجام میشود ،حالت اول با طناب و حالت دوم با داربست میباشد که بسته به نظر کارفرما و موقعیت ساختمان انجام میشود؛ لازم به ذکر است که پیچ رولپلاک با طناب با دقت کمتری انجام میشود.

برای اجرای بهتر پیچ رولپلاک و تسلط کامل کسی که میخواهد کار کند بهتر است داربست بسته شود.

داربست از امنیت بالاتری برخوردار است.

ابزارهای مورد نیاز

ابزار اصلی برای اجرای پیچ رولپلاک نما عبارتند از: دریل مخصوص، پیچ بند، پیچ مخصوص در ابعاد استاندارد، رولپلاک متناسب با اندازه پیچ ها، بتونه همرنگ با رنگ سنگ و…

آیا با پیچ و رولپلاک سنگ نما تغییر میکند؟

خیر تغییر نمیکند، بعد از پایان کار پیچ رولپلاک جای پیچ ها ها با بتونه مخصوص همرنگ سنگ ها پر میکنند؛ به دلیل وجود مواد مخصوصی که در این بتونه ها وجود دارد خیلی زود به خورد سنگ میروند و ماندگاری بالایی دارند.

این بتونه بعد از خشک شدن هیچ اثری از جای پیچ و خود باقی نمیگذارد و انگار قسمتی از خود سنگ است.

قیمت پیچ و رولپلاک سنگ نما بر چه اساسی تعیین میشود؟

قیمت پیچ و رولپلاک نما ساختمان به عواملی همچون متراژ نما، جنس سنگ نما، تعداد پیچ رولپلاک مصرفی، موقعیت جغرافیایی و عوامل دیگری که در قرار داد به آن اشاره میشود بستگی دارد.

این عملیات با طناب چگونه انجام میشود؟

در پیچ رولپلاک با طناب لازم است از با تجربه ترین افراد استفاده شود تا علاوه بر حفظ امنیت، کار نیز به نحو احسن انجام شود تا از هزینه های جانی و مالی جلوگیری کند.

در پیچ رولپلاک نما با طناب از سیستم راپل استفاده میکنند، به این صورت که افراد آموزش دیده از یک  نقطه شروع به سوراخ کردن و جایگذاری رولپلاک ها میکنند و بعد از آن نسبت به اندازه سنگ ها از پیچ استاندارد و متناسب استفاده میکنند.

در بیشتر موارد کارفرما روش رولپلاک با طناب را انتخاب میکند که علاوه بر سرعت بالا و مزایای دیگر آن معایبی نیز دارد.

از معایب آن میتوان به تسلط نداشتن کافی نفر هنگام کار اشاره کرد این عیب در داربست وجود ندارد.

پیچ رولپلاک نما با طناب با سرعت بیشتری انجام میشود و چون هزینه نصب داربست داده نمیشود هزینه آن کمتر میشود، اما باید دقت کرد که نتیجه کار در صورتی کامل میشود که تمام استانداردهای لازم را رعایت کنیم که در پیچ رولپلاک با طناب تعدادی از استانداردها رعایت نمیشوند.

نکات تکمیلی

پیچ ورلپلاک نما یک کار تخصصی میباشد و افرادی که این کار را انجام میدهند، دارای تخصص و مهارت هایی مخصوص این کار هستند که ثمره ی آن کار در ارتفاع و یک نتیجه قابل قبول را به دنبال دارد.

تاریخچه این کار به زمانی برمیگردد که سنگ در نمای ساختمان کار شد و برای رفع ریزش سنگ ها و استحکام آنها این شغل نیز مثل بقیه کار های خدماتی در ذهن بشر ایجاد شد.

‫0/5 ‫(0 نظر)
‫5/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با استادکار