سنگ کوارتزیت

انواع سنگ های ساختمانی

یکی از مصالح اولیه ای که توسط انسان برای ساخت بناهای مختلف و ابزارهای گوناگون مورد استفاده قرار گرفته سنگ می باشد ، سنگهای ساختمانی دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام کارایی خاص و ویژه ای داشته و متناسب با شرایط مختلفی به کار گرفته می شوند.

در این مقاله قصد داریم انواع مختلف سنگها را نام برده و کاربرد و ویژگی های هر کدام را مطرح نمائیم تا در هنگام انتخاب آن ها برای ساختمان خود آگاهی بیشتری داشته باشید و با شناخت بیشتری اقدام به کفسابی کنید.

سنگ گرانیت و مشخصات آن

سنگهای گرانیت یکی از انواع پرکاربرد سنگها می باشد که اغلب آن ها چگال و بسیار سخت می باشند و می توان آن ها را به عنوان یکی از مصالح مقاوم به شمار آورد.

این نوع از سنگها دارای دوام و مقاومت بسیار زیادی در برابر آب و ضربه هستند و در محیط های صنعتی نیز می توانند دوام بالای خود را نشان دهند.

ظاهری که این دسته از سنگها دارند در نتیجه کاری است که بر روی سطح انتهایی آن ها صورت می گیرد که البته می تواند حالت چکشی و یا کلنگی و یا حتی صیقلی و تیشه ای را داشته باشد که ظاهری بسیار زیبا را از این نوع سنگ به نمایش خواهد گذاشت.

از آنجایی که برای استخراج و برش دادن و صیقلی کردن سنگهای گرانیت هزینه زیادی باید پرداخت شود اغلب در خصوص ساختمان هایی که از اهمیت بالایی برخوردار هستند استفاده می شود. البته سنگهای گرانیت به دلیل دوام و مقاومت بالایی که دارند برای استفاده در پیاده روها و کف سازی و همچنین در امر راه سازی کاربرد بسیاری دارند و به راحتی خراب نشده و از بین نمی روند.

سنگهای تراورتن و کاربرد آن

تراورتن به سنگهایی اطلاق می شود که در غارها به وجود می آیند و مواد تشکیل دهنده آن ها در اثر آب سرد و یا داغ به صورت ته نشین شده شکل گرفته اند که در این مورد می توان استالاکتیت و استالاگمیت را نام برد.

این نوع از سنگها دارای کلسیم می باشند و در رنگ های متنوع سفید و زرد و نقره ای و خاکستری و قهوه ای تیره و حتی رنگ قرمز وجود دارند. سطحی که سنگهای تراورتن دارند برای انجام فرایند بتونه کاری و پولیش سنگ و آنتیک کردن سنگ بسیار مناسب است. یکی از کاربردهای مهم این دسته از سنگها در شرایط آب و هوایی گرم می باشد که قابلیت به کارگیری در فضاهای خارجی را نیز دارا می باشند.

معرفی سنگ های کوارتزیت و کارایی آن ها

سنگهای کوارتزیت به گونه ای می باشند که در بیشتر مواقع با سنگ های گرانیت اشتباه گرفته می شوند ولی باید بگوئیم در مقایسه با این سنگ ها از تفاوت عمده ای برخوردار می باشند که سختی بیشتر نسبت به گرانیت یکی از تفاوت های مهم آن ها به شمار می رود.

برای شناخت بهتر این دسته از سنگ ها کافی است به ظاهر زبر و بلورینی که دارند توجه کرد آنوقت دیگر با گرانیت اشتباه نمی شوند. ظاهر زبر این سنگ ها موجب شده تا در خصوص ساختمان هایی که اهمیت چندانی ندارند و ارزان هستند به کار گرفته شوند و بیشتر به رنگ های خاکستری و تنالیته های مختلف رنگ قهوه ای عرضه می شوند.

سنگ های توف و آشنایی با آن

این نوع از سنگها نیز محصولی تشکیل شده از خاکستر آتشفشان می باشند و از آنجایی که ذرات آن قابلیت چسبندگی بالایی ندارند زمانی که در معرض هوازدگی قرار می گیرند به صورت پوسته پوسته شده درخواهند آمد و ذرات آن به شکل دانه های بسیار کوچک و مجزا پخش می گردد. رنگ سبز چشمگیری که این نوع از سنگها دارد موجب شده تا در امر ایجاد پارک و ساختن دیوار و دیوارهای حایل به کار گرفته شود.

سنگ های دیوریت و کاربرد ان در ساختمان

سنگهای دیوریت اغلب برای به کارگیری در نمای ساختمان و یا به عنوان سنگ پله و کف انتخاب می شوند البته این نوع از سنگها را می توان در جاده سازی نیز به کار گرفت. سنگهای دیوریت اغلب به رنگ خاکستری تیره و رنگ خاکستری که کمی متمایل به سبز است و به طور کلی در رنگ خاکستری وجود دارند و می توان از آن ها استفاده کرد.

سنگ های گابرو و موارد استفاده از آن ها

نوع دیگری از سنگهای ساختمانی وجود دارد که به نام گابرو معرفی می شوند و به عنوان سنگهای محکم و با دوام شناخته می شوند که در خصوص نمای ساختمان و یا کف و در مورد پل ها و تونل ها به کار گرفته می شوند چرا که هوازدگی هیچ تاثیری بر روی آن ها نخواهد داشت. رنگی که این نوع سنگ دارد خاکستری مایل به سبز می باشد که البته گاهی به رنگ سبز خالص و یا حتی رنگ سیاه نیز به کار گرفته می شود.

سنگ مرمر و کاربرد آن

سنگ مرمر درواقع گونه ای از سنگ آهک می باشد که دگرگون شده و دارای رنگ های مختلفی می باشد. این نوع از سنگها از استحکام و مقوامت بسیار کمی در مقابل باران های اسیدی و هوازدگی و حتی گرما دارد به همین دلیل ترجیحا در فضای داخلی ساختمان ها به کار گرفته می شود.

سنگ لاشه و کاربرد آن در ساختمان

این نوع از سنگ دارای شکل خاصی نمی باشد و به شکلی که در معدن استخراج شده مورد استفاده قرار می گیرد و اصولا در خصوص امور زیرسازی و پرنمودن فاصله ای که در میان سنگ ها و کف سازی به کار گرفته می شود.

سنگ قواره و قابلیت های کاربردی آن

این نوع سنگ در واقع تشکیل شده از سنگ لاشه می باشد و کمی تیشه کاری در خصوص آن انجام می شود تا اندازه های مناسبی را به دست بیاورد و گوشه ها و کناره های آن مشخصص گردد. این مدل از سنگها اغلب برای جاسازی در دیوارهای باربر و ایجاد جدول و کف سازی هایی که باید کمی نما داشته باشند به کار گرفته می شود.

سنگ پلاک و کاربرد آن

یکی دیگر از انواع سنگ به نام  پلاک شناخته می شود که اصولا از آن ها برای ایجاد نمای بهتر در سطوج مختلف استفاده می گردد. برای اینکه این نوع از سنگها ساخته شوند باید ابتدا سنگ قله فراهم باشد تا در کارگاه سنگبری اندازه های مناسبی از آن برید شده و به اندازه ای عمل کفسابی بر روی آن انجام شود که کاملا جلادیده شود و به صورت آینه دربیاید. این نوع از سنگها را در مورد تزئینات داخلی و خارجی بنا و همچنین در کف ساختمان و دیوارها و پله ها و موارد دیگر به کار می گیرند که می تواند جلوه ای خاص را برای ساختمان به ارمغان بیاورد.  

‫5/5 ‫(1 نظر)

3 در مورد “انواع سنگ های ساختمانی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با استادکار